Hodie est

dissabte, 7 de desembre del 2013

Lucà

Avete!

Sóc Marc Anneu Lucà, però em podeu dir simplement Lucà. 
Vaig néixer a Còrdova l’any 39 com el meu oncle Sèneca, el filòsof. No obstant això, vaig estar poc temps vivint a Còrdova ja que al cap de pocs mesos la meva família i jo vam marxar cap a Roma. 
Al principi estava una mica nerviós però un cop vam estar allà i vaig veure aquella ciutat preciosa, aquell nerviosisme va transformar-se en alegria i entusiasme. Oh, se m’havia oblidat, a Roma el meu oncle era una persona molt coneguda per tothom! Vaig estudiar filosofia amb l’estoic Cornut i per completar els meus estudis vaig anar a aprendre més a la ciutat d’Atenes. 


Com he dit anteriorment, vaig estudiar filosofia però el que realment m’agradava era escriure poesia. Molta gent em considera el representant en el camp de l’èpica d’un estil nou, anticlàssic, vinculat al moviment estoic que es va imposar a Roma durant el regnat de Neró. Vaig tenir la gran sort de que des de ben jove em vaig guanyar el respecte de l’emperador. 
No obstant això, Neró cada cop estava més gelós dels meus dots poètics i aquest va ser el motiu de la meva desgràcia. Em van prohibir moltes coses però la pitjor de totes va ser que em van prohibir escriure poesia. Finalment, em van acusar de participar en la conspiració de Pisó i em van condemnar al suïcidi, com al meu oncle Sèneca, l’any 65 dC amb 26 anys. 

I ara que us he explicat la meva vida, us explicaré les meves obres. 
Durant la meva curta vida vaig escriure un total de catorze obres entre les quals trobem obres dramàtiques, discursos, sàtires i poemes diversos. Només se’n conserva una obra meva sencera, el poema èpic-històric Farsàlia. 

Farsàlia és un poema que narra el transcurs de la lluita entre Juli Cèsar i Gneu Pompeu. L’obra està composta per deu llibres, tot i que havien de ser dotze però no em va donar temps a acabar-lo. Al principi l’obra s’anomenava Belli civilis libri però no m’acabava d’agradar i desprès de pensar-ho durant uns quants dies vaig anomenar-la Farsàlia. 

I bé, aquí acaba la meva autobiografia. Espero que us hagi semblat interessant i que us hagi agradat. 

Ens tornarem a veure!